Thursday, 24 May 2018

PERANAN DAN FUNGSI

1) PENDIDIKAN
Sejarah Melayu menceritakan bagaimana Melaka muncul sebagai pusat pendidikan Islam terkemuka di alam Melayu dengan kehadiran ulama-ulama dari Tanah Arab termasuklah Makhdum Saiyid Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar, Kadzi Yusuf, Kadzi Menua, Kadzi Menawar Syah, Makhdum/Maulana Sadar Jahan dan Maulana Jalaludin. Selain itu, beberapa orang Sultan seperti Sultan Mansur Syah sangat mencintai ilmu pengetahuan. Sebagai contoh, baginda berguru dengan Maulana Abu Bakar dalam ilmu agama dan mengutus permasalahan agama ke Pasai. Melaka juga muncul sebagai pusat keilmuan Islam terkemuka apabila Kitab Darul Manzum karangan Syeikh Abu Ishaq di bawa oleh Maulana Abu Bakar ke Melaka dan diajar kepada masyarakat. Sejarah Melayu juga mencatatkan bagaimana masyarakat Melaka belajar dengan para ulama seperti kisah Tun Mai Ulat Bulu yang belajar menyebut perkataan Arab dengan Maulana Sadar Jahan serta kisah Sultan Mahmud Syah yang berguru dengan Kadi Yusof.


2) ESTETIK
            Estetika merupakan ilmu yang memperkatakan tentang nilai keindahan. Penelitian terhadap nilai estetika dalam sesebuah karya sememangnya luas. Keindahan bukan sekadar tercipta melalui bahasanya, malah keindahan boleh dilihat dalam adat dan budaya, tingkah laku, gambaran watak dan sebagainya. Persoalan tentang nilai estetika ini banyak diutarakan dalam sesebuah karya sastera terutamanya dalam puisi-puisi Melayu.  Falsafah estetika meliputi nilai-nilai keindahan dan seni, nilai retorik, suasana hati dan pelbagai lagi yang mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan nilai kecantikan. Masyarakat Melayu sangat menitikberatkan nilai estetika terutamanya daripada aspek pertuturan kemudian digarap dalam bentuk penulisan. Hampir setiap karya mempunyai nilai estetika yang tersendiri.
Mana Sikana, 1996 menyatakan orang Yunani Purba menganggap keindahan itu sebagai sejenis perasaan, yang hanya akan dapat dinikmati oleh rohani. Islam juga melihat alam sebagai unsur keindahan. Manusia akan terpesona dengan keindahan alam yang mampu menenangkan jiwa dan sesungguhnya keindahan ini adalah hakikat daripada kekuasaan Tuhan. Hal ini menunjukkan takrifan mengenai nilai ‘estetika’ sangat luas. Pelbagai pandangan yang diberikan mengenai nilai estetika. Dalam konsep penghasilan sesuatu karya sastera, nilai estetika dapat dilihat melalui kepelbagaian bentuk bahasa yang digunakan seperti penggunaan bahasa asing dan puisi dalam karya. Masyarakat dahulu sememangnya terkenal dengan nilai estetika dalam penggunaan bahasa.
Berdasarkan penelitian terhadap karya agung Sulalatus Salatin, nilai estetika dapat dilihat berdasarkan penggunaan puisi dalam karya ini. Terdapat beberapa puisi Melayu tradisional yang terkandung dalam penulisan karya ini. Antaranya dalam bab kesepuluh, dalam peristiwa Tun Mutahir dijadikan Bendahara, halaman 207. Selain itu, penggunaan puisi tradisional ini juga dapat dilihat dalam bab yang sama dalam peristiwa Meminang “Puteri Gunung Ledang”. Penggunaan bait-bait puisi dapat dilihat dalam contoh yang berikut:
Kuning Ledang bagai dikarang,
Riang-riang disambar wakab;
Hairan memandang dunia sekarang,
Bayang-bayanghendak ditangkap
                                                           (Sulalatus Salatin: 214)                                 
Petikan puisi tradisional di atas telah diungkapkan bunga telipuk semasa peristiwa Tun Mamad hendak meminang Puteri Gunung Ledang  untuk sultan Mahmud Syah. Keagungan bahasa Melayu klasik ditandai dengan bahasa yang mempunyai nilai estetika. Bahasa yang dituturkan bukan sekadar dituturkan dalam bentuk kebiasaan, malah masyarakat dahulu juga menggunakan pelbagai puisi seperti pantun, seloka, syair dan sebagainya untuk menyampaikan sesuatu maklumat. Hal ini memperlihatkan nilai estetika dalam sesuatu karya.


3) SOSIAL
Keunikan Sejarah Melayu dari Aspek Kritikan Sosial Walaupun teks Sejarah Melayu dilihat terlalu mengagung-agungkan dan memuliakan raja, namun begitu pengarangnya secara tersirat cuba untuk melakukan kritikan ke atas raja dalam beberapa peristiwa termasuklah peristiwa Singapura dilanggar todak. Apabila Raja Singapura membunuh Tuan Jana Khatib kerana cemburu buta atas dakwaan kononnya ulama tersebut cuba menunjukkan kesaktian kepada isteri baginda, Tuan Jana Khatib dibunuh. Tidak lama selepas itu, Singapura ditimpa bala apabila dilanggar todak mengakibatkan ramai rakyat mati. Melalui kisah ini, pengarang cuba untuk meketengahkan soal kezaliman Raja tanpa usul periksa dan akibatnya Singapura ditimpa bala akibat pembunuhan seorang ulama yang sangat alim dari Pasai.
Seterusnya, Raja tanpa berfikir panjang menitahkan rakyat untuk berkubu betis bagi menangkis serangan todak tersebut. Tindakan Raja itu sekali lagi mengundang padah apabila semakin ramai rakyat yang cedera dan mati. Dalam hal ini penulis cuba untuk menggambarkan ketidakmampuan Raja dalam berpandangan jauh dan bersikap terburu-buru. Hanya apabila seorang kanak-kanak bernama Hang Nadim mengusulkan supaya dibuat benteng dengan batang pisang maka cadangan tersebut berjaya menghalang serangan todak. Namun Hang Nadim kemudiannya dibunuh kerana dikhuatiri akan melawan Raja apabila besar nanti. Dalam hal ini kritikan sebenarnya ditujukan kepada para pembesar yang mengampu dan buruk sangka yang mengelilingi dan memberi nasihat pada Raja pada ketika itu.
Bagi kritikan terhadap moral raja, penulis Sejarah Melayu tidak menyembunyikan keburukan Sultan Mahmud Syah yang dilihat sangat mengikut hawa nafsunya sehingga sanggup untuk bersekedudukan dengan isteri Tun Biajid ketika Tun Biajid dalam satu tugasan ke Morib. Selain itu, peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang dan peristiwa penculikan Tun Teja dari Pahang ke Melaka bagi dijadikan isteri Sultan Mahmud Syah sehingga hampir memulakan perang di antara Pahang dan Melaka menunjukkan bagaimana sikap Sultan Mahmud Syah. Pengarang juga turut membuka aib Sultan Mahmud Syah dengan menceritakan tentang penyakit kesukaran untuk membuang air.
Bagi kritikan terhadap sikap suka termakan fitnah, peristiwa pembunuhan Bendahara Tun Mutahir berserta seluruh ahli keluarganya setelah difitnah oleh Raja Mendeliar (yang disampaikan melalui Laksamana Khoja Hasan) telah menunjukkan kegagalan Sultan Mahmud Syah dan sikap terburu-buru baginda yang menghukum tanpa usul periksa. Sultan juga dikritik kerana tindakannya dipengaruhi perasaan dendam kerana Bendahara Tun Mutahir tidak mempersembahkan anakandanya Tun Fatimah menjadi isteri Sultan seperti adat-adat Bendahara sebelumnya.
Seterusnya kritikan terhadap kezaliman raja. Beberapa kali ditekankan dalam Sejarah Melayu iaitu apabila pemerintah bertindak zalim ke atas rakyatnya, bala akan menimpa negeri itu. Dalam hal ini, pengarang Sejarah Melayu telah cuba untuk mengkritik sultan yang melanggar perjanjian di Bukit Seguntang di mana raja diberi Daulat, Rakyat diberi Keadilan. Berdasarkan ikatan daulat ini, Sejarah Melayu sebenarnya secara halus cuba menunjukkan betapa rajalah yang terlebih dahulu melanggar sumpah tersebut. Sebelum berlakunya pembelotan Sang Rajuna Tapa yang akhirnya terkena tulah dan disumpah menjadi batu.
Selain dalam kisah pembunuhan Tuan Jana Khatib, peristiwa Hang Nadim yang dizalimi, kisah Tun Biajid yang menerima tamparan apabila sultan bersekedudukan dengan isterinya, kisah pembunuhan anak Tun Perak dalam peristiwa sepak raga dan peristiwa pembunuhan keluarga Bendahara Tun Mutahir, ketidakadilan Raja terhadap rakyatnya bermula seawal kisah anak pembesar Singapura Sang Rajuna Tapa yang dijadikan gundik Raja seolah-olah menjatuhkan maruah Sang Rajuna Tapa sebagai Bendahara pada ketika itu.
Kemuncak kezaliman terhadap kezaliman Raja terhadap keluarga Sang Rajuna Tapa adalah apabila anakandanya itu disula di hadapan khalayak ramai kerana difitnah cuba bersekedudukan dengan seorang panglima. Ekoran rasa terhina dan kecewa, Sang Rajuna Tapa telah mengutus surat ke Majapahit supaya melanggar Singapura dan beliau sanggup belot dengan membuka pintu kota. Akhirnya, balasan terhadap Singapura muncul apabila negeri tersebut alah kepada Majapahit dan Raja dan pengikutnya terpaksa berundur ke Melaka. Walaupun begitu, kritikan tersebut masih dilihat berlapik apabila Sang Rajuna Tapa diketengahkan sebagai seorang antagonis yang akhirnya disumpah menjadi batu akibat terkena tulah.

25 comments:

  1. Terima kasih atas info berguna. Mohon dijadikan rujukan untuk stpm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  2. Tahniah. Maklumat dan info yang sangat berguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi mengunjungi blog kami

      Delete
    2. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  3. Tahniah. Maklumat dan info yang sangat berguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  4. Terima kasih..maklumat sangat membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  5. Terima kasih, sangat bermanfaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
    2. Terima kasih juga kerana sudi mengunjungi blog kami.

      Delete
  6. Terima kasih. Informasi yang sangat bermanfaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  7. Sangat berguna untuk pelajar2 yang malas membaca!

    ReplyDelete
  8. Isi yang mantap . Tahniah . Teruskan usaha 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  9. Terima kasih atas info yang menarik & mudah difahami ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  10. Blog yg sgt bgus dan elok dijadikan rujukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!

      Delete
  11. terima kasih semua, semoga dapat dijadikan sebagai bahan rujukan kepada semua

    ReplyDelete
  12. Menambahkan pemahamansaya tentang cerita ni.tq

    ReplyDelete