Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat, mitos membawa maksud cerita zaman dahulu yang
dianggap benar, terutamanya yang mengandungi unsur-unsur konsep atau
kepercayaan tentang sejarah awal kewujudan sesuatu suku bangsa,
kejadian-kejadian alam. Menurut Noriah Taslim (1986), mitos dikatakan sebagai
tradisi agama Hindu, raja-raja itu ialah dewa raja (God-King) iaitu raja adalah
bayangan Tuhan. Konsep ini telah menyebabkan masyarakat membenarkan dan
mempercayai hakikat kehebatan raja. Kesimpulannya, mitos bermaksud kepercayaan
atau keyakinan yang diterima bulat-bulat tanpa bukti.
Legenda
pula didefinisikan sebagai cerita yang bersangkutan dengan kisah-kisah yang
bersejarah di dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010). Legenda adalah satu genre
dalam kelompok cerita-cerita rakyat. Harun Mat Piah (2003), mengemukakan
takrifan lebih terperinci terhadap pengertian legenda. Selain memberi definisi
khusus, beliau turut membuat perbandingan yang jelas antara legenda dengan
mitos. Legenda ialah cerita yang serius, dipercayai sebagai benar dan juga
mengandungi ciri-ciri luar biasa, Legenda membicarakan tokoh-tokoh suci, juga
tokoh-tokoh sekular, makhluk ghaib atau manusia biasa, boleh berlaku pada masa
lalu tetapi tidak terlalu silam seperti mitos, atau masa kini, malah berterusan
ke masa depan. Secara kesimpulannya, legenda dapat didefinisikan sebagai cerita
prosa rakyat yang ditokohi oleh manusia yang ada kalanya mempunyai sifat-sifat
luar biasa yang dibantu oleh kuasa atau makhluk lain.
Menurut
Yusoff Iskandar dalam Zahrah Ibrahim (1986), legenda merupakan kisah-kisah
mengenai keperibadian dan keunggulan dalam peribadi yang dimiliki oleh
tokoh-tokoh manusia tertentu, tokoh-tokoh yang berkemungkinan besar memang
hidup dalam sejarah umpamanya. Seterusnya, tokoh-tokoh ini pula tidak
sunyi daripada dikaitkan dengan tokoh-tokoh yang ada hubungannya dengan
kekuatan politik dan agama. Di samping itu, keunggulan tokoh-tokoh ini
sering dihubungkaitkan dengan watak-watak istimewa dan supernatural seperti
gagah, berani, kuat, pintar dan bijak, mempunyai kebolehan dan kekuatan batin yang
luar biasa serta sangat terkenal dalam sejarah tempatan sesuatu masyarakat.
Justeru, legenda menjadi kebanggaan bahkan kerap diteladani oleh
masyarakat setempat, lalu menjadi milik seluruh masyarakat tersebut.
Berdasarkan hal tersebut, dapatlah diketahui bahawa legenda ini mempunyai
fungsinya yang tersendiri.
Seterusnya,
legenda juga berfungsi untuk memuji serta menunjukkan kekuatan fizikal dan
mental orang-orang Melayu. Hal ini dapat digambarkan melalui
kebijaksanaan Sultan Mansur Syah dalam mentadbir kerajaannya. Baginda
bertindak menjalin hubungan diplomatik dengan beberapa buah kuasa besar sebagai
langkah berjaga-jaga. Meskipun Siam pada ketika itu telah menyerang
Melaka sebanyak dua kali dan tewas, namun itu bukanlah bermakna mereka tidak
akan menyerang Melaka lagi. Maka, Sultan Mansur Syah telah membuat
keputusan untuk berbaik-baik dengan Siam. Hal ini tidak lain dan tidak
bukan adalah untuk memastikan keamanan kerajaan Melaka. Berikut merupakan
petikan kata-kata baginda:
“Apa
bicara tuan hamba sekalian, baiklah kita menyuruh ke benua Siam; apa sudahnya
kita beralangan selama ini; kita kelahi dengan dia pun tidak, dan berdamai pun
tiada…”
(Sulalatus
Salatin, hlm. 107)
Hal tersebut jelas menunjukkan kebijaksanaan Sultan Mansur Syah yang secara tidak langsung telah mengangkat kehebatan orang Melayu. Tujuan tokoh ini ditampilkan adalah untuk memuji ketangkasan mental dan fizikal orang-orang Melayu, sebagaimana Sejarah Melayu dalam memetik kata-kata Betara Majapahit;
“Adapun orang Melayu ini terlalu
cerdik daripada segala orang negeri lain; pada sebarang permainan pun tewas
juga orang lain oleh orang Melaka” (Sulalatus Salatin, hlm.22)
Selanjutnya,
legenda juga direka adalah untuk menonjolkan tokoh-tokoh legenda. Sebagai
contoh, watak Hang Tuah dalam Hikayat Hang Tuah. Hang Tuah diceritakan
dan dilambangkan sebagai seorang yang sangat gagah perkasa. Sebagai buktinya,
dia dapat mengalahkan orang Jawa yang mengamuk dan kemudiannya dilantik menjadi
laksamana (Yusoff Iskandar dalam Zahrah Ibrahim, 1986: 162). Sehubungan
dengan itu, perihebatnya tokoh ini di mata masyarakat telah digambarkan dalam
Sejarah Melayu:
“Adapun akan
Laksamana Hang Tuah barang tempat ia pergi, gegak-gempita bunyi orang daripada
hebat melihat sikap lakunya. Jika ia peseban, peseban gempar; jika ia di
panggungan, panggungan gaduh dan segala perempuan Jawa anak-anak dara, jikalau
ia berjalan ke pasar atau barang ke mana, banyaklah yang gila akan Hang Tuah
itu. Dan apabila Hang Tuah lalu, perempuan di dalam pangkuan lakinya itu pun
bangun hendak melihat Hang Tuah; itulah dipantunkan Jawa…” Semua ini tidak lain
dan tidak bukan adalah untuk menonjolkan tokoh Hang Tuah itu sendiri sekaligus
mengangkat watak tersebut.
Secara
umumnya, legenda-legenda ini sengaja diwujudkan dengan tujuan-tujuan tertentu
yang dihubungkan dengan seseorang tokoh, raja, pahlawan, ulama dan sebagainya.
Pelbagai sanjungan diberikan kepada individu-individu tersebut. Di
samping itu, sanjungan tersebut pula lahir sesuai dengan fungsinya yang berfungsi
memperbesar-besarkan taraf, keturunan dan kedudukan raja yang disanjung
cerita yang menarik dan bole dijadikan iktibar
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
DeleteMaaf bertanya...macam mana awak dapatkan pandangan sarjana ye?
DeleteIa sangat membantu dalam pengajaran dan mudah difahami..
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
Deleteterima kasih. semoga ianya membantu!
DeleteWaaauuu...hebatnya...saya tertarik dengan cara penulis olahkan...minta copy paste ya?
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
Deletesangat menarik. terima kasih kerana berkongsi. sekarang saya boleh membezakan antara mitos dan legenda dengan jelas.
ReplyDeleteterima kasih roomatekuu hehehe(farah)
Deletebagusnya sesuai utk rujukan sy dlm stpm! menarik blog lip lap ni 😍
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
Deleteterima kasih. semoga ianya membantu!
DeleteTerima kasih kerana berkongsi mengenai sulalatus salatin. Ianya sangat sesuai sebagai sumber rujukan saya. Semoga terus maju jaya.
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
DeleteAlhamdulillah. Terima kasih kpd pemilik blog ni kerana byk membantu sy dlm memahami teks sulalatus salatin dgn lebih mendalam ..I likeee
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
Deleteterima kasih semua atas komen yang telah diberikan, semoga dapat digunakan untuk proses pengajaran dan pembelajaran
ReplyDeletePenulisan yang teratur dan menarik memudahkan para pembaca membaca dan memahami sejarah
ReplyDeleteTerbaik 👍👍👍
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
Deletemaklumat yang sangat jelas dan menarikk.👍
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih. Semoga bermanfaat!
DeleteSangat bagus.banyak pengetahuan baru saya dapat.
ReplyDeleteTerima kasih atas maklum balas yang diberikan.
DeleteAlhamdulillah , semakin mudah untk faham teks ,trima ksih banyak
ReplyDeleteTerima kasih juga kerana mengunjungi blog kami
DeleteCantiknya blog nie. wow perkongsian ilmu yang berguna. terima kasih.
ReplyDeleteterima kasih. Semoga bermanfaat
DeleteMaklumat yg mudah difahami dan dapat berkongsi ilmu yg bole kita terapkan tentang sejarah melayu. Terima diatas maklumat yg diberikan
ReplyDeleteterima kasih semoga bermanfaat
DeleteTerima kasih atas perkongsian yang diberikan.
ReplyDeleteSama-sama. Semoga bermanfaat
DeleteIlmu yang bermanfaat. Terima kasih
ReplyDeletesama sama anak muda.
Deleterujukan yang dipaparkan mudah untuk difahami. Syabas!
ReplyDeleteTerima kasih. Semoga dapat membantu anda
DeleteSangat banyak ilmu yg saudari kongsikan. Sangat membantu pelajar. Mudah dibuat rujukan. Blog sangat cantik. Terima kasih ya..
ReplyDeleteTerima kasih atau pujian. Semoga bermanfaat kepada pelajar
Deletemudah untuk dijadikan rujukan dan padat dengan maklumat
ReplyDeleteTerima kasih anak muda. Harap membantu
DeleteSatu perkongsian yang baik dan berguna, diharapkan dapat menjadi rujukan kepada para guru mahupun pelajar.
ReplyDeleteTerima kasih. Semoga bermanfaat
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteDi satu sudut lain sejarah, saya terbaca dari prof madya mat rofa ismail bahawa tun sri lanang sebenarnya pengkhianat melayu. Mungkin kita boleh sama2 menelusuri sejarah dr satu sudut yg lain juga.
ReplyDeletehttps://youtu.be/2lXJOVOa8kU